Dansk studieprojekt udfordrer Trivago og Momondo med hjælp fra kunstig intelligens

En ny dansk rejseplatform, Tryp.com, udfordrer etablerede aktører som Momondo og Trivago ved at benytte kunstig intelligens til at sammensætte unikke og prisvenlige rejsepakker. Platformen, der blev lanceret i 2022 af en gruppe ingeniører fra Syddansk Universitet, har allerede tiltrukket millioner af brugere og betydelige investeringer.

Tryp.com startede som et studieprojekt i 2020 og har siden udviklet sig til en virksomhed med 20 ansatte fordelt på flere kontinenter. For nylig har virksomheden sikret en investering på 23 millioner kroner fra blandt andre Iberis Capital, engelske EdenBase samt mediekoncernerne ITV og RTL. Disse midler skal bruges til global markedsføring og videreudvikling af platformens teknologi.

Medstifter André Rangel de Sousa udtaler, at platformen har potentiale til at revolutionere rejsebranchen ved at tilbyde rejser, som andre ikke kan matche. Tryp.com benytter kunstig intelligens til at finde de bedste kombinationer af fly, tog og bus, hvilket især appellerer til unge og fleksible rejsende, der er åbne for alternative destinationer.

Kommunikationschef Charlotte Rønholt fremhæver, at teknologien muliggør billigere og mere bæredygtige rejser ved at kombinere forskellige transportmidler på en økonomisk fordelagtig måde. Derudover samarbejder virksomheden med turistorganisationer for at sprede turismen til mindre kendte destinationer, hvilket kan aflaste overbelastede storbyer.

Med en nuværende værdiansættelse på 110 millioner kroner stræber Tryp.com efter at blive en såkaldt “Unicorn” – en virksomhed med en markedsværdi på over én milliard dollar. De danske iværksættere er optimistiske omkring, at deres AI-teknologi fundamentalt kan ændre rejsebranchen.

Kilde: TV2