Roblox trodser økonomisk usikkerhed og hæver forventningerne til årets indtjening

Roblox Corporation har torsdag hævet sin forventning til årets indtjening og overgået analytikernes forventninger for første kvartal, hvilket indikerer, at forbrugernes udgifter på platformens omfattende bibliotek af brugergenererede videospil forbliver robuste trods økonomisk usikkerhed drevet af amerikanske toldsatser.

Selskabets aktier steg med over 4 % i torsdagens handel.

Platformen har målrettet forsøgt at tiltrække velhavende, ældre spillere med nye spilgenrer, herunder horror, for at øge forbruget på virtuelle varer.

Analytikere har udtalt, at Roblox’ gratis-til-spil-model også kan hjælpe med at modvirke en bredere tilbagegang i forbrugerudgifter forårsaget af bekymringer om en mulig recession og stigende inflation på grund af præsident Donald Trumps toldsatser.

Roblox forventer nu, at årets indtjening, et mål for forbrug i spillet, vil ligge mellem 5,29 milliarder og 5,36 milliarder dollars, sammenlignet med den tidligere forventning på 5,20 milliarder til 5,30 milliarder dollars.

I første kvartal, der sluttede den 31. marts, steg indtjeningen med 31 % til 1,21 milliarder dollars, hvilket overgår analytikernes estimater på 1,14 milliarder dollars, ifølge data indsamlet af LSEG. Tabet pr. aktie på 32 cent var også mindre end forventningerne om et tab på 40 cent pr. aktie.

“Det er meget tydeligt, at søge- og opdagelsesalgoritmerne finder mere og mere indhold og gør et bedre stykke arbejde med at matche det indhold til brugerne… som et resultat finder vi flere brugere, der engagerer sig på platformen,” sagde den afgående finansdirektør Michael Guthrie til Reuters.

Det gennemsnitlige daglige antal aktive brugere, et nøglemål for engagement, steg med 26 % til et rekordhøjt niveau på 97,8 millioner i kvartalet, mens antallet af engagerede timer sprang med 30 %, det højeste siden første kvartal af 2021.

Det stærke engagement og den store Gen Z-brugerbase har gjort det muligt for Roblox at bryde ind på reklamemarkedet og tilføje en ny indtægtskilde, mens det konkurrerer med rivaler som Fortnite.

Som en del af sin platformstrategi belønner virksomheden udviklere af populære spil for at tiltrække flere skabere og holde indholdsproduktionen i gang.

Roblox’ udviklerfællesskab “er på vej til at overstige 1 milliard dollars i indtjening for hele året,” sagde administrerende direktør David Baszucki.

Kilde:

Reuters: Roblox lifts bookings forecast as spending defies tariff uncertainty